Waar kan ik betrouwbaar kralen kopen?

Ik krijg als eigenaresse van ’t Kralenstulpje vaak berichtjes van klanten met vragen, ook vragen in het algemeen en deze wilde ik graag met jullie delen.

Vandaag mailde mij een teleurgestelde klant. Ze had kralen besteld bij een Concullega, wiens naam ik uit privacy overwegingen niet zal noemen. Zoals jullie wellicht weten, werk ik veel samen met andere kralenwinkels, we kunnen elkaar helpen en versterken. Heb ik iets niet maar mijn collega wel? Dan verwijs ik u graag door!  Dan weet ik zeker dat u ook goed terecht komt! De winkel in onderstaand voorbeeld hoort hier niet bij ;-)

De klant mailde:

Beste Esther,

8 januari heb ik kralen besteld bij “kralenwinkel” en deze zijn nooit aangekomen. (Het is vandaag 15 maart red.)

We hebben verschillende keren gebeld met de webshop en ze hebben vorige week pas een onderzoek gestart bij postnl. Ondertussen hebben wij geen pakket en geen geld...ik voel me behoorlijk opgelicht.

Aangezien we geen vertrouwen meer hebben in dame in kwestie komen we nu bij jou.

Groetjes Amber.

Betrouwbare kralenwinkel

Ik voel me vereerd dat ze nu bij mij komt, maar de manier waarop is zeker niet de bedoeling. Ik vind het dan ook oprecht heel erg naar voor deze klant, temeer omdat ik het zelf ook in het verleden heb ervaren en dus heel goed weet hoe dit voelt. Niet tof!

Als webwinkelier ben je verplicht om zeker binnen 14 dagen een nieuwe zending naar de klant te sturen. De webwinkel is altijd verplicht om ervoor te zorgen dat de klant zijn of haar pakketje krijgt, ondanks uitsluitingen in de voorwaarden, ongeacht teksten op de website.  Mocht je de artikelen niet meer op voorraad hebben of geen 2e zending willen sturen dan ben je gewoon verplicht om het volledige aankoopbedrag terug te storten, dus ook de verzendkosten welke door de klant zijn betaald.  

Het is dus duidelijk dat deze kralen webwinkel zich niet aan het webwinkelrecht houdt. Ze heeft ook in haar summiere voorwaarden staan: Het risico van verzenden ligt bij de koper. Verder heeft ze geen privacy statement op de website staan,  er staan geen duidelijke algemene voorwaarden, er is alleen een algemene info pagina, er is geen retourenpagina, er is geen klachtenpagina en ga zo maar even door. Toch verkoopt ze al jaren via internet en dat kan ongestoord zo doorgaan als mensen daar gewoon blijft kopen.

Verder lees ik op websites termen als dit: "Wij zijn niet aansprakelijk voor het zoek raken of beschadigen van standaard verzonden poststukken. Een alternatief is om het artikel tegen betaling aangetekend of verzekerd te laten verzenden."

Dit mag dus nooit!! Een bedrijf is altijd aansprakelijk voor het goed aankomen van een pakket bij de klant! Verzekerd verzenden op kosten van de klant mag men dus niet vragen! Deze kosten en keuze hiervan zijn voor de verzender, trap hier niet in.

Kralenwebwinkel

Een webwinkel zonder privacy verklaring neemt het niet zo nauw met de GDPR wet. Ze hebben daar niet in willen investeren. Wellicht zijn ze niet voldoende beveiligd (want daar zal ook geen geld aan worden uitgegeven) en kunnen al uw gegevens (Ja, ook uw wachtwoorden!) op straat komen te liggen. Er is verder niets op bovengenoemde website wat de consument ook maar een beetje kan beschermen.

Wat is mijn advies hierin?

  • Tip 1: Kijk altijd of een winkel is aangesloten bij een keurmerk. Kom je er met de webwinkel niet uit? Klim dan meteen in de pen en schrijf je klacht naar het keurmerk. Als houder van een keurmerk ben je verplicht (ook zonder keurmerk trouwens) om je aan de wetgeving te houden. Anders is het snel gedaan met het keurmerk. Alleen een gastenboek is niet voldoende! Hierin kan men zelf bepalen welke reacties blijven staan en welke niet! Staat mij een reactie niet aan? Krijg ik negatieve feedback? Dan kun je gewoon het bericht verwijderen. Dit kan bij een keurmerk zomaar niet. Vandaar dat keurmerk reacties 100% echt zijn. Alleen een keurmerk logo is snel op een website gezet. Controleer altijd of het bedrijf ook écht is aangesloten bij een keurmerk door op het logo te klikken. Je komt dan uit bij de bedrijfspagina van het debetreffende bedrijf op de website van het keurmerk.
  • Tip 2: Verder adviseer ik in deze om een klacht in te dienen bij het ACM. Telefoon: 070 722 2000 Wanneer je als consument wordt opgelicht door een malafide webshop dan kan het ACM dit oppakken en zo ook andere mensen beschermen hier tegen.
  • Tip 3: Het is wel veel moeite, maar doe ook altijd aangifte bij de politie. Dit kan ook digitaal, u hoeft dan niet naar het bureau.
  • Tip 4: Kijk of er een gedegen privacy verklaring en cookiestatement op de website staat, deze winkeliers nemen hun zaken serieus.
  • Tip 5: Kijk of er iets staat over het retourrecht op de website. Je hebt als consument 14 dagen de tijd om een retour aan te melden en na melding nog 14 dagen de tijd om het retour te zenden. Dit moet in één oogopslag te vinden zijn onder het kopje klantenservice op een retouren pagina. Stuurt een consument de gehele bestelling retour dan vergoed je ook de betaalkosten en de verzendkosten, dus gewoon alles!
  • Tip 6: Koop liever bij een kralenwinkel met “normale prijzen”. Investeren in een goede eerlijke, veilige en betrouwbare website kost geld. Verder zal iedere ondernemer belasting moeten afdragen. Zie je ergens te goedkope prijzen, dan zouden er eigenlijk al wat alarmbellen moeten gaan rinkelen! Maar door schade en schande wordt men wijs, hier kan ik zelf ook over mee praten ;-)
  • Tip 7: Lees recensies. Als u helemaal geen recensies kunt vinden krabt u zich dan ook even achter de oren ;-)  Zet een winkelier overal de recensies uit dan betekent dit vaak niet veel goeds. Er moeten altijd wel ergens recensies staan. Is het meerendeel dikke prima? Dan is dat weer een zorg minder!

Ik hoop dat jullie iets hebben aan mijn tips!

Met vriendelijke groet,

 

Esther de Jonge

www.kralenstulpje.nl

 

Klik hier om terug te gaan naar Klantenservice

 

© 2009 - 2021 kralenstulpje.nl | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel