‘Wat doet ze eigenlijk?’ – over de échte werkdag van Esther de Jonge bij ’t Kralenstulpje.

www.kralenstulpje.nl

Tja, wat zou ze nou eigenlijk echt doen in zo’n kralen webwinkel, zit ze nou de hele dag kralen te rijgen? Was het maar waar! Het liefst zou ik echt de hele dag gewoon lekker kralen rijgen! Maar het runnen van een webshop is zoveel meer! Daarom neem ik jullie mee op een normale werkdag, toevallig is dat vandaag vrijdag 31 mei, de dag na hemelvaart.  

Om 7:00 uur gaat de wekker.

Ik werk s ‘avonds vaak lang door, ik ben een avond mens en s ’avonds heb ik de meeste inspiratie. Maar s ’morgens om 7 uur worstel ik mij het bed uit. Na het douchen aankleden, opmaken, haar in model, tanden poetsen en naar beneden voor een snel ontbijt.

Dat ontbijt is bij mij meestal een eiwit shake en een kop koffie. De computer gaat aan, meestal laat ik hem gewoon aan staan en ik kijk of er e-mails zijn. Deze e-mails ga ik dan beantwoorden. Daarna ga ik alle pakbonnen uitdraaien van de bestellingen die er zijn gedaan. Ik stop alles in mijn kistje (vaak zit hier ook uitgewassen was in zoals handdoeken, vaatdoekjes en theedoeken) en artikelen welke ik op de website heb gezet.

Ik smeer broodjes en deze gaan ook in het kistje (eigenlijk is het een kralen kratje, waar bakken met kralen in hebben gezeten) onder op de bodem ligt een deksel van de etiketten welke ik altijd gebruik om de poststukken te labelen.

7:50 uur, ziezo ik zit in de auto!

Ik rijd nu naar de Stationsstraat 11a, we zitten in de voormalige bibliotheek van Scheemda, naast de Rabobank. Sterker nog, dit pand was heel vroeger gewoon de Rabobank. Een gedeelte van ons magazijn was vroeger gewoon” De geld Kluis”.

Helaas is er niets van dit geld per ongeluk achter gebleven, hahaha! Wat wel achter is gebleven zijn de stellingen van de bibliotheek en de balie! Deze heb ik toen mogen overnemen. Voor ’t Kralenstulpje was dit in 2015 de meest prefecte locatie!  En is 2019 is het dat nog steeds!

Ik kom om 07:55 aan en er staan al twee stagiairs op mij te wachten, ze zijn met de bus gekomen. Op dit moment heb ik twee eerste jaars studenten accountmanagers niveau 4 bij me aan het werk en nog een student Logistiek, maar hij is bijna klaar met zijn stage. Het zijn aardige jongens met humor, ze weten van aanpakken.

Ik doe de deur open en schakel het alarm uit, het alarm is verplicht voor de verzekering. Ik doe het licht aan en ik zet alle computers aan en ik leg de pakbonnen in het pakbonnen bakje. De jongens weten inmiddels wat ze kunnen doen.

Inpakken

Ze pakken allemaal een pakbon en ze gaan de bestellingen bij elkaar zoeken. We hebben alle locaties van de artikelen in de computer staan. Maar soms gaat er wel eens iets fout, dan is er een artikel niet goed op locatie gezet en dan moeten we heel lang zoeken voordat we een bepaalde kraal kunnen vinden.

En heel soms dan lukt het helemaal niet om een artikel terug te vinden of de voorraad is niet helemaal correct. Vaak krijgen we van een leverancier te horen dat er 355 stuks in een kilo zitten. We kunnen dit helaas niet allemaal natellen, want we hebben 20.000 verschillende artikelen. Maar later blijkt dat er maar 300 stuks in de verpakking zaten en dan moeten we soms de klant mailen om te vertellen dat de voorraad niet klopt, heel vervelend maar helaas ook onvermijdelijk. We bellen of mailen de klant dan meteen en vragen dan of ze hier misschien iets anders hiervoor in de plaats willen of dat ze gewoon hun geld retour willen. In 90% van de gevallen kunnen we de klant blij maken met een ander artikel, dus dat is heel mooi.

Artikelen bestellen

Ik ben gisterenavond tot 24:00 uur bezig geweest met de voorraadlijst. Alles wat op voorraad nul staat heb ik uitgedraaid. Ik ga nu controleren of alles ook echt op nul staat of dat er misschien toch nog voorraad is en dan pas ik dit aan. Ik loop alle posities en bakken bij langs.

Als er dingen besteld moeten worden, dan schrijf ik het woordje “bestellen” in het artikelnummer, dan kan ik dat later zo via de zoekmachine naar voren halen.

Als ik de hele lijst heb afgewerkt dan ga ik de artikelen bestellen. Bij heel veel artikelen heb ik al een artikelnummer ingevuld, maar bij heel veel eerdere artikelen nog niet. Dus dan is het echt zoeken op de site van de leverancier waar het staat.

Ondertussen hoor ik vrolijk gekwebbel van mijn stagiaires en een muziekje op de achtergrond. Ze zijn fanatiek bezig om de materialen bij elkaar te zoeken. Zodra ze een pakbon pakken, schrijven ze hun naam op de pakbon en zetten ze hun naam bij de bestelling in de computer. Ik heb ze allemaal de veel gestelde  vragen van ’t Kralenstulpje laten doorlezen voor als er telefoon komt. Natuurlijk kunnen ze dit niet allemaal meteen onthouden, maar ze weten nu wel waar ze kunnen zoeken en anders komt de telefoon bij mij uit of ze vragen  de klant om een mail te sturen. Terwijl ik op kantoor zit mijn email te beantwoorden of met Social media bezig ben lopen de studenten in en uit met vragen over het werk.

Ze hebben vaste tijden waarop ze met hun verslag bezig kunnen gaan, en komen dan ook bij me met vragen. Heel vaak leer ik hier zelf ook gewoon nog van! Ze komen soms met tips of andere inzichten, zo bijzonder! Ik leer dus ook van mijn stagiaires!

Pauze

Om 10:00 uur is het koffie pauze. Vaak zie ik dan wel of er weer iets moet gebeuren in de bedrijfshuishouding. Aanrecht netjes maken, stofzuiger door het bedrijf halen en samen met doekjes stof verwijderen van de stellingen. De WC’s moeten schoon. Ik doe zelf de dames WC maar de heren mogen om en om de heren WC (hun eigen WC dus) schoonmaken en geloof me, dit gaat niet altijd van harte ?

Na de pauze ga ik vaak zelf even afwassen, alle kopjes weer schoon en ook de borden. De heren hebben een tostiapparaat gekocht en maken de gehele dag door kaas tosti’s, lekker gezond maar niet heus, vanwege de dikke klodders mayo en ketchup die ze erbij gebruiken, maar ze kunnen het hebben.

Het is nu vrijdag, dus ik weet dat de heren tussen de middag weer naar de snackbar gaan voor patat en toebehoren. Maar goed, ze werken hard en in de pauzes mogen ze doen en laten wat ze willen, ja toch?

Om kwart over 10 is de pauze afgelopen en om bijna half elf moet ik de heren toch echt weer aan het werk sturen ? Ze moeten leren hoe het gaat bij een “echt” bedrijf wanneer ze gewoon volledig betaald krijgen. Zijn jullie dan geen “echt” bedrijf:? Jazeker wel, maar van stagiaires mag je niet zoveel verwachten als van betaald personeel. Eigenlijk moet dat wel, maar ik heb daar zelf wat moeite mee.. Maar ik leer dagelijks.

De heren gaan weer verder met inpakken, ik ben hier heel erg dankbaar voor, want als ik geen stagiaires of hulp heb doe ik dit zelf. Ik heb nu even tijd om me met sociale media cursussen bezig te houden. Over een paar week zijn deze jongens ook klaar met hun opdrachten.

Dus ik ben weer bezig met mails beantwoorden, wat administratie te doen, artikelen te bestellen en de vragen te beantwoorden van mijn stagiairs.

Om 12:30 uur is het middag pauze, ik ga dan zelf altijd even naar de Jumbo lopen om even wat op te halen voor de lunch. De Stagiaires doen dit doorgaans ook.

Na de lunch ga ik weer snel kijken of er e-mails zijn. Wat ik zo leuk vind aan mijn werk? Het contact wat ik heb met klanten! Ik vind het fijn wanneer ik klanten kan helpen met vragen, problemen of wanneer ik ze tips kan gaan geven.

Inspiratie opdoen

Ik ben klaar met het beantwoorden van mails en dan wordt het tijd om even wat inspiratie op te gaan doen bij Pinterest. Ik heb een bord aangemaakt waar iedereen zijn of haar eigen gemaakte sieraden mag pinnen, dit is het bord: https://nl.pinterest.com/kralenstulpje/jullie-zelfgemaakte-sieraden-your-handmade-jewelry/

Ik heb inmiddels meer dan 63.000 maandelijkse weergaven. Hier kan ik volgen wat op dit moment in de mode is en of ik nieuwe materialen hiervoor ga aanschaffen.

Nadat ik hier wat heb rondgekeken krijg ik inspiratie voor een facebook post. Ik vind het prachtig om leuke afbeeldingen te maken en deze op Facebook te plaatsen. Dit is de Facebook pagina van ’t Kralenstulpje https://www.facebook.com/kralenstulpje/

Mijn stagiair komt af en toe binnen lopen met vragen, ik help hem zoveel mogelijk. Er ligt inmiddels een mooi stapeltje bestellingen klaar om naar het postkantoor te brengen. Ons postkantoor zit bij de Jumbo in, dus ik besluit om alvast een gedeelte weg te brengen.

Wanneer ik terug kom zie ik dat de enveloppen, brievenbusdoosjes en gripszakjes bijna op zijn en ik vul deze bij vanuit de voorraad in de kelder. We gebruiken ze natuurlijk zelf maar we verkopen ze ook via de website: https://www.kralenstulpje.nl/c-1234449/display-verpakkingsmaterialen-organza-cadeauzakjes-prijslabels/

Ondertussen ben ik alvast begonnen om het één en ander op te ruimen, oud papier en plastic verzamelen, kopjes en bordjes van de 2e pauze af te wassen en de tafel schoon te maken.

Er is er weer een bestelling binnen gekomen van een leverancier, deze pak ik uit en ik controleer of alles goed is binnen gekomen. Vervolgens ga ik deze artikelen op de site plaatsen en opruimen. Ik beantwoord nog een paar mailtjes en dan is het al tijd om de laatste pakketten weg te brengen. Dit moet echt voor 5 uur binnen zijn bij het postkantoor, anders kan het niet meer mee.

Mijn stagiaires gaan rond 10 voor 5 naar de bushalte toe. Ik rommel nog even wat aan en ik sluit rond 18:30 het pand.

Ik haal nog even iets voor het eten en dan naar huis, eten koken en dan doe ik s’avonds de administratie, de bank, mijn huishouding, de was en rond een uurtje of 12 ga ik slapen, op na de volgende dag!

In dit geval is het zaterdag en kan ik lekker uitslapen!

 

© 2009 - 2020 t Kralenstulpje | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel